Hvorfor trene
Livsstil,  Trening,  Vaner

Hvorfor trene?

Hvorfor skal alle på død og liv trene? Hva er greia med dette? Det er jo så innmari deilig å ligge på sofaen etter jobb og se på Netflix. Du er jo så sliten og du har fortjent å ligge i ro og se på TV. Kanskje lage litt mat, og bare nyte tiden.

Trening gjør vondt

Ja, trening kan gjøre vondt. Det kan brenne, svi og verke. Du prøver deg litt på mølla, men du har ikke pusten til det. Du ser på de veldreide kroppene rundt deg. Du ser de løfter vekter, løper, svetter, brøler. Minner nesten om en dyrepark til tider. I tillegg har du gjerne betalt for å komme en plass og utsette deg for fysisk smerte.

Ja, trening kan gjøre vondt. Det trenger ikke gjøre så vondt. Du trenger ikke være den sterkeste og raskeste. Det er noe som heter «no pain, no gain». Og det stemmer forsåvidt. Det kan være ukomfortabelt, fryktelig ukomfortabelt. Allikevel, det er faktisk utenfor denne komfortsonen at magien skjer. Når du klarer å se forbi at det gjør litt vondt, at det er litt ubehagelig, det er da du kanskje ser at det er verdt det. Du får et glimt av fordelene.

Orker ikke, gidder ikke

Så du orker ikke trene. Du er så sliten? Er du så sliten at du faktisk kommer deg i seng når du skal? Eller blir du liggende på sofaen og se en episode for mye?

Visste du at du faktisk orker mer dersom du er fysisk aktiv? Ja, du har helt sikkert hørt det. Jeg kan si at det er helt sant. Selv har jeg gått fra sofagris til å trene 4-5 ganger i uken. De første øktene er pyton. Ingen tvil. Så merker du etterhvert en økning i energi. Det virker også ganske kraftig inn på søvnen. Kroppen er sliten, den vil sove, den har slitt seg ut.

Motivasjonen lar vente på seg, tar det i morgen

Motivasjon er en indre greie (ofte). Hva motiverer deg? Finn ut av det. Minn deg selv på det. Jeg lover at dersom du starter å trene og holder ut noen uker med litt aktivitet vil du oppleve mestring. Følelsen av mestring skal du ikke ta lett på. Det gir motivasjon.

For å trene, trenger du ikke gå på et treningssenter. Finn det som DU liker, det som kan gjøre at du kommer deg i gang. Start med 15 minutter, det krever ikke mye motivasjon.

En viktig grunn til å trene

Hodet, hjernen! Du har bare en, du kan ikke bytte den ut. Det gjør underverker med hjernen din. Og med psyken din!

Fysisk aktivitet gjør at du skiller ut ulike stoffer i hjernen. Jeg går ikke inn på alle disse stoffene i dette innlegget. Her er det viktigst å bare få ut budskapet.

Du får et løft psykisk. Jeg lover at du vil oppleve det. Kanskje ikke første og andre gangen, men det kommer! Det alene er en god grunn til å trene. Drit i hvordan folk trener for å se bra ut. Tenk på hva du får ut av det. Du får en sterkere mentalitet.

Et eksempel jeg vil komme med er noe som skjedde meg i går. Jeg fikk en henvendelse som jeg ikke var forberedt på. Den var for all del positiv, men jeg var ikke forberedt og klar. Jeg opplevde at jeg ble utrolig stresset, utrolig ufokusert. Heldigvis skulle jeg gjennomføre en løpeøkt. De gjør jeg i hovedsak ute, av noen grunner jeg skal komme med en annen gang. Uansett. Musikk på ørene, joggesko på, mobil liggende hjemme. Etter 30 minutter ute, kom jeg hjem. Borte var stresset. Tankene var sortert. Jeg hadde blitt rolig, og kunne fokusere på det jeg skulle.

Hva trening er for meg

For meg er trening mitt alternativ til terapi. Å trene rydder hodet mitt og tankene mine. Jeg har gått fra sofagris til en aktiv person. Så jeg vet det kan være tøft. Jævlig tøft, men start der du er. Start i det små. Ta de små seirene dine. Noter ned, hvordan hadde du det før, hvordan var det når du var aktiv, og hvordan hadde du det etterpå. Så kan du etterhvert kunne se hvordan det påvirker deg. Prøv ulike aktiviteter, finn det du liker.

Trening kan gi deg et løft og en bedre hverdag. Derfor bør du trene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *